اجاق گاز

به نام خدا

 

قبل از نصب و استفاده از اجاق گاز دفترچه آموزشی حاضر را مطالعه نمایید .

شرکت سازنده در صورت نصب نادرست و یا استفاده غلط از دستگاه مسئول خسارات احتمالی به مصرف کننده و یا وسایل و تجهیزات وی نمی باشد .

شرکت سازنده همچنین مسئول بی دقتی احتمالی ناشی از اشتباهات چاپی و نوشتاری در این دفترچه نیست . تصاویر این دفترچه نیز از نظر زیبایی شناسی تنها برای راهنمایی می باشد .

شرکت سازنده حق تغییرات در محصولات خود را در شرایطی که لازم و سودمند باشد با رعایت خصوصیات ایمنی و کاربردی برای خود محفوظ می دارد .

این اجاق برای کاربرد غیر حرفه ای در داخل منازل طراحی شده است .

 

نحوه کار

 

توجه در صورت احساس بوی گاز ، عدم کارکرد پیچ فر و یا هر مشکل دیگری گاز را بسته و برق را قطع کنید . با سرویس خدمات پس از فروش برای کنترل و یا تعمیر تماس حاصل فرمائید .

 

ابعاد شعله های گاز

 

ابعاد ( mm )

شعله ها

N50

اضافی کمکی

N70

نیمه تند

N95

تند

N130

فوق تند

 

توضیح صفحه دستورات ( پانل فرمان )

 

بر روی پانل فرمان ، متناسب با هر پیچ یا کلیدی یک علامت کوچک کاربرد آن را نشان داده است ، که دستورات مختلفی را که می توان در یک اجاق گاز وجود دارد می توان یافت .

 

علامت        محل قرار گرفتن شعله هابر روی صفحه گاز را نشان می دهند . دایره کوچک توپر محل شعله را نشان می دهد . ( در این مورد ، شعله عقبی سمت راست )

علامت        کارکرد فر را نشان می دهد .

علامت        گریل را نشان می دهد .

علامت        دقیقه را نشان می دهد .

علامت        برای به جریان در آوردن پنکه فر در صورت استفاده از پنکه فر گاز میباشد .  استفاده از پنکه فر مانع استفاده از کباب پز الکتریکی میشود بنابراین نمی توان از آن در حین روشن بودن پنکه فر همزمان استفاده کرد .

علامت       کلید فعال کننده موتور گرداندن کباب را نشان می دهد .

علامت       کلید ( سوئیچ ) روشن کردن چراغ فر را نشان می دهد .

علامت       نشان می دهد کلید مادر وضعیت روشن ( ON ) هستند یا خاموش ( OFF )

 

کاربرد شعله ها

 

در روی صفحه فرمان در بالای هر پیچ گازی طرحی نقش بسته است که نشانگر این می باشد که کدام پیچ شیر گاز کدام شعله را روشن می کند . روشن کردن شعله ها می تواند به طرق گوناگون بر حسب نوع اجاق گاز و ویژگی های مخصوص آن انجام گیرد :

روشن کردن به صورت دستی ( همواره میسر است حتی در مواردیکه جریان برق قطع باشد ) :پیچ شیر گاز مربوط به شعله مورد نظر خود را فشار داده و در جهت خلاف گردش عقربه های ساعت بچرخانید و آنرا به وضعیت حداکثر ( شعله بزرگ تصویر 16 – 15 – 14 ) ببرید و یک کبریت را برای روشن کردن به شعله نزدیک کنید .

روشن کردن شعله های مجهز به سیستم ایمنی ( ترموکوپل تصویر 16 – 15 – 14 ) : پیچ شیر گاز مربوط به شعله مورد نظر خود را فشار داده و در جهت خلاف گردش عقربه های ساعت بچرخانید و آنرا وضعیت حداکثر ببرید ( شعله بزرگ تصویر 16 – 15 – 14 ) و پیچ فوق را روی علامت روشنائی که با یک ستاره نشان داده شده است فشار داده و نگاه دارید . وقتی شعله روشن شد ، پیچ را برای حدود 10 ثانیه فشار دهید . بطریقی که به شعله آتش اجازه دهید ترموکوپل را گرم کند . در صورتیکه شعله پس از رها کردن پیچ خاموش شد ، تمام عملیات را تکرار کنید .

توجه : توصیه می شود که در صورتیکه سر شعله بدرستی قرار نگرفته باشد از روشن کردن شعله خودداری کنید .

 

 

توصیه هائی برای استفاده بهینه از شعله ها :

-         برای هر شعله از قابلمه متناسب با آن استفاده کنید ( جدول شماره 3 و تصویر آن )

-         وقتی به مرحله جوش رسید ، پیچ گاز را به وضعیت حداقل ببرید . ( شعله کوچک تصویر 16 – 15 – 14 )

جدول شماره 3 قطر توصیه شده برای قابلمه ها

 

قطر توصیه شده برای قابلمه ها ( Cm )

شعله ها

12 - 14

کمکی

14 - 26

نیمه تند

18 - 26

تند

22 - 26

فوق تند

 

توجه : از قابلمه های با ته صاف استفاده کنید .

توجه : پس از تمیز کردن مطمئن شوید که هد B و در پوش کوچک A بطرز صحیحی قرار گرفته اند مثل ( تصویر A18 ) باشند .

توجه : در صورتیکه برق رفته باشد می توان شعله ها را با کبریت روشن کرد . در طول زمان پخت مواد غذایی با روغن و چربی زیاد که بسادگی شعله ور می شوند ، نباید از اجاق دور شد .

اگر اجاق گاز دارای سرپوش شیشه ای باشد تمام شعله ها را قبل از پائین آوردن درپوش خاموش کنید چون این سرپوش ممکن است بترکد .

از هیچ نوع اسپری در کنار اجاق گاز روشن استفاده نکنید .

در طی استفاده از شعله ها دقت کنید تا دستگیره قابلمه در وضعیت صحیحی قرارگرفته باشند .

کودکان را از اجاق گاز دور کنید .

اگر اجاق گاز دارای سر پوش باشد ، قبل از بستن آن صفحه گاز باید عاری از هر گونه باقیمانده احتمالی غذا باشد .

نکته : استفاده از اجاق گاز در محیطی که نصب شده است ایجاد حرارت و رطوبت می کند . بنابراین لازمست از تهویه خوب محیط اطمینان حاصل کرد و راههای تهویه طبیعی را باز نگاه داشت .

استفاده طولانی و مستمر اجاق می تواند به تهویه کمکی ، برای مثال باز کردن پنجره ، نیاز داشته باشد . اگر هواکش مکانیکی وجود داشته باشد می توان میزان آن را برای دستیابی به تهویه کاراتری افزایش داد .

" استفاده از فر گازی برای مدلهای دو زمانه "

 

فر گازی

همه دستگاه های اجاق گاز فر دار دارای ترموسات ضامن دار هستند که درجه گرما و حرارت را تنظیم میکنند . برای تنظیم درجه حرارت فر باید دستگیره مر بوطه را به سمت مخالف ساعت چرخاند به طوریکه علامت دستگیره حرارت و نقطه مورد نظر را نشان دهد . از فر دستگاه اجاق گاز می توان همزمان با کباب پز گازی یا کباب پز الکتریکی استفاده کرد . برای آگاهی از طرز استفاده آنها به صفحات مربوطه مراجعه کنید . ضمناٌ هنگام استفاده همزمان از فر و کباب پز گازی درجه گرما و حرارت داخل فر زیاد می شود همانگونه که در جدول نشان داده شده است .

 

فر پنکه دار

به علاوه با فشار دادن بر روی کلید مربوطه امکان استفاده فر با پنکه می باشد چرخش باد گرم باعث یکنواختی درجه حرارت و گرما در فر میشود . می توان گرم کردن اولیه فر را انجام نداد با این وجود برای پخت شیرینی های حساس بهتر است قبل از قرار دادن مواد در فر آن را گرم کرد . این طرز پخت با پنکه فرهنگ سنتی را کمی تغییر می دهد اینگونه که دیگر نیازی به چرخاندن گوشت در حین پخت آن نیست برای کباب درست کردن هم نیز احتیاجی به چرخش سیخ کباب نمی باشد همین قدر کافی است که گوشت را مستقیماً روی سیخ قرار داد .

 

استفاده از فر پنکه دار دمای پخت تقریباً به میزان 10 – 15 °C کمترازحالت استفاده فر به صورت سنتی می باشد . استفاده از پنکه فر مانع استفاده از کباب پز الکتریکی می شود بنابراین از آن نمی توان همزمان با پنکه روشن استفاده کرد .

 

احتیاط : اگر به طور اتفاقی آتش اجاق گاز خاموش شد پیچ گاز را ببندید و حداقل برای مدت 1 دقیقه سعی بر روشن کردن مجدد آن نکنید .

جدول شماره 4

 

وضعیت پیچ فر

فقط شعله فر

شعله فر + شعله گریل

 = 1حداقل

120° C

220 °C

5

180 °C

240 °C

 = 8حداکثر

220° C

270 °C

 

روشن کردن شعله فر می تواند به طرق گوناگون انجام شود :

 

روشن کردن دستی : ( همواره میسر می باشد حتی در زمان قطع جریان برق ) : برای روشن کردن در فر را  باز کنید و پیچ را بچرخانید تا به دمای 270 °C برسد ( تصویر 21 – 20 – 19 ) و بطور همزمان یک کبریت را به  نازل لوله کوچکی که روی کف فر دیده می شود نزدیک کنید . ( تصویر22 ) و سپس پیچ ترموستات را فشار دهید ( در این حالت گاز شروع به خارج شدن می کند ) و آنرا پس از روشن شدن کامل شعله به مدت 10  ثانیه به همان حالت نگاه دارید ( اگر به دریچه ایمنی مجهز باشد). پیچ را رها کنید و کنترل کنید که شعله هنوز روشن باشد ، اگر نه عملیات را تکرار کنید. 

 

روشن کردن الکتریکی :

در این مورد باید از روی احتیاط در فر را باز کرده و سپس پیچ رابچرخانید تا به دمای حداکثر270 °C برسد و جرقه زده شود ( تصویر 21 – 20 – 19 ) سپس پیچ ترموستات را فشار دهید . برای مدت 10 ثانیه پس از روشن شدن کامل شعله صبر کنید و سپس آنرا رها سازید ، کنترل کنید که شعله روشن مانده باشد ، و گر نه عملیات را تکرار کنید .

سیستم روشن کردن نباید برای مدت بیش از 15 ثانیه فعال بماند . اگر پس از این مدت شعله را روشن نشد ، برای مدت حداقل 60 ثانیه عمل روشن کردن با این سیستم را متوقف کنید و در فر را باز بگذارید و پس از این مدت تلاش خود را از سر بگیرید .

هشدار : پس از روشن کردن شعله های فر و گریل به مدت3تا2 دقیقه قبل از بستن در صبر کنید تا شعله های آتش بتواند تثبیت شود .

هشدار : همواره با در باز فر را روشن کنید . در طی زمان استفاده از فر سر پوش اجاق را باز بگذارید تا از ایجاد حرارت زیاد جلوگیری شود .

توجه : در اولین بار استفاده از فر لازم است بگذارید برای مدت 15 – 30 دقیقه بر روی دمای250°C سانتی گراد با محفظه خالی کار کند تا رطوبت و بوهای مربوط به مواد داخل فر از بین بروند .

در طی زمان استفاده عادی از فر و پس از روشن کردن و قرار دادن آن بر روی دمای دلخواه به مدت 15 دقیقه صبر کنید سپس مواد غذایی را درون آن قرار دهید تا به این وسیله بگذارید فر از پیش گرم شود .

فر مجهز به 5 سطح با ارتفاعهای مختلف است ( تصویر 23 ) که در آن می توان بصورت مشابهی گریل یا سینی را قرار داده برای جلوگیری از آلوده کردن زیاد فر توصیه می شود که برای پختن گوشت آنرا بر روی سینی بگذارید و اگر روی گریل قرار می دهید ، سینی را در سطوح پائین تر قرار دهید .

 

استفاده از گریل ( کباب پز ) گازی

 

بر روی پانل فرمان که بالای هر پیچ وجود دارد ، طرحی وجود دارد که نشان می دهد هر پیچ به کدام شعله مربوط می شود . برای گریل گازی هم راههای گوناگونی برای روشن کردن آن بر حسب نوع اجاق و خصوصیات مخصوص به آن وجود دارند .

روشن کردن دستی : کافی است در فر را کاملاٌ باز کرده و پیچ مربوطه بروی حداکثر ( شعله بزرگ تصویر 16 – 15 – 14 ) بچرخانید . پیچ را در همان حالت نگهدارید ( فقط برای مدلهای با لوله دریچه ایمنی ) و یک کبریت روشن را به شعله نزدیک کنید . از روشن شدن کامل شعله اطمینان حاصل کنید و پس از مدت تقریبی 10 ثانیه پیچ را رها کنید ( فقط برای مدلهای با لوله دریچه ایمنی ) . کنترل کنید که شعله روشن بماند ، در غیر این صورت عملیات را تکرار کنید .

روشن کردن الکتریکی : در این مورد باید در فر را کاملاً باز کرده و پیچ را چرخانده و روی حداکثر بچرخانید ( شعله بزرگ تصویر 16 – 15 – 14 ) پیچ را بر روی علامت روشن کردن که با یک ستاره نشان داده می شود نگاه دارید . وقتی روشن شد پیچ را برای مدت تقریبی 10 ثانیه به این حالت نگهدارید تا بشعله آتش فرصت دهد ترموکوپل را گرم کند . کنترل کنید که شعله روشن بماند ، در غیر اینصورت عملیات را تکرار کنید .

هشدار : پس از روشن کردن شعله فر و گریل به مدت 3تا2 دقیقه قبل از بستن در صبر کنید تا شعله های آتش تثبیت شوند .

توجه : درست مانند فر برای گریل هم لازم است تا با در باز آنرا روشن کنید .

گریل گازی را میتوان برای کباب کردن روی شبکه گریل داخل فر و یا بصورت باربیکیو ( با چرخش گوشت ) استفاده کرد .

کباب کردن بر روی شبکه گریل : در اینصورت گریل را در جای مخصوص آن گذاشته و بر روی آن مواد غذایی را قرار دهید ، در حالی که در روی سطوح زیرین سینی را قرار داده اید تا مایعات حاصل از پخت و پز را جمع آوری کند . سپس شعله گریل را روشن کنید و مطابق توضیحات فوق عمل نماید .

کبابی کردن بر روی سیخ گردان : برای کبابی کردن با سیخ چرخان از آن استفاده می شود .

حداکثر ظرفیت سیخ چهار کیلو گرم می باشد . جاسیخی را در داخل فر روی گریل های جانبی بر روی سطح شماره 3 قرار دهید . ( تصویر 23 )

مواد غذائی را به سیخ بکشید و در داخل فر سر سیخ را که از قسمت عقبی فر بیرون آمده است جا بزنید و سیخ را در جای مخصوص آن تیکه دهید( تصویر 24 ) سپس سینی را در یکی از طبقات پائین تر وارد کنید شعله گریل را روشن کرده و کلیدی را که علامت باربیکیو روی آن نقش بسته است ، فشار دهید تا موتور آن شروع به کار کند .

نکته مهم : گریل کردن باید همواره با در بسته انجام گیرد .

هشدار : تمام قسمتهای قابل لمس در طی عملیات گریل کردن بسیار داغ خواهند شد .

لازم است کودکان را از اجاق گاز دور کنید .

 

استفاده از دقیقه شمار

 

ساعت دقیقه شمار توسط یک علامت صوتی خاص شما را از پخته شدن مواد غذایی پس از زمانی معین آگاه خواهد کرد . برای استفاده از آن دقیقه شمار را با گرداندن یک دور کامل پیچ آن در جهت گردش عقربه های ساعت کوک کنید . سپس پیچ را در جهت عکس گردش عقربه های ساعت چرخانده و نشانگر آن را روی زمان پخت دلخواه خود بگذارید ( تصویر 27 – 26 – 25 )

توجه : شنیدن علامت صوتی باعث متوقف شدن پخت نمی شود این وظیفه استفاده کننده است تا بصورت دستی پیچ را گردانیده و پخت را متوقف کند .

 

تمیز کردن اجاق گاز

 

قبل از انجام هر عملیات تمیز کردن ، شیر اصلی گاز را بسته و جریان برق را قطع کنید .

تمیز کردن صفحه اجاق گاز :

سر شعله ها ، گریل فولادی لعاب دار ، درپوش کوچک لعابدار و شعله پخش کنها می باید به طور منظم با آب ولرم و صابون شسته شده و آبکشی و خشک شود .

مایعات احتمالی که از قابلمه ها سر ریز می شوند باید همواره توسط یک کهنه خشک شود . اگر برای باز کردن و یا بستن شیر گاز با مشکل روبرو هستید به زور متوسل نشوید و بلافاصله از کمک یک تکنسین بهره ببرید .

تمیز کردن قسمتهای لعاب دار :

برای حفظ خصوصیات قسمتهای لعاب دار لازم است مرتباً با آب و صابون شستشو داده شوند .

هرگز از پودر های زبر ( مخصوص ساب ) استفاده نکنید . از گذاشتن اسید یا قلیا ( سرکه ، آبلیمو ، نمک ، رب گوجه و غیره ) بر روی قسمتهای لعاب دار پرهیز کنید . زمانیکه قسمتها هنوز گرم می باشد آنها را تمیز کنید .

 

 

 

تمیز کردن قسمتهای استیل :

این قسمتها را با آب و صابون شستشو دهید و آنها را با یک کهنه نرم خشک کنید . درخشش این قسمتهای اجاق همراه با استفاده گاه به گاه از محصولاتی که معمولاً در بازار یافت می شوند تضمین  می گردد . هرگز از پودرهای ساب استفاده نکنید .

تمیز کردن قسمت شعله پخش کن شعله ها :

از آنجایی که به سادگی روی شعله ها قرار گرفته اند ، برای تمیز کردن لازم است آنها را از محل خود برداشته و با آب و صابون بشوئید . پس از خشک کردن کامل آنها کنترل کنید که سوراخهای کوچک آنها گرفته نشده باشد و آنها را به درستی روی محل خود قرار دهید .

تمیز کردن شیشه داخلی فر :

از خصوصیات فر ، امکان برداشتن شیشه داخلی آن با باز کردن دو پیچ می باشد ( تصویر 29 – 28 ) تا بتوان داخل آنرا تمیز کرد . این عملیات با یک کهنه نرم زمانی انجام گیرد که فر سرد می باشد دقت کنید از مواد مخصوص ساب استفاده نکنید .

 

تمیز کردن داخل فر :

برای تسهیل نمودن این امر بهتر است قلاب C را در قسمت لولای D وارد کنید ( تصویر 30 ) در را در وضعیت نیمه باز قرار دهید و با دو دست همزمان آنرا بسمت خود بکشید تا وقتی که از گیره آزاد شود . برای جا انداختن در درست بر عکس موارد بالا عمل کنید و مراقب باشد تا دو قسمت F را به درستی جا بیندازید . علاوه بر این موارد گریلهای جانبی به سادگی با پیچاندن حلقه کوچک فلزی که آنرا به فر متصل می کنند باز می شوند .

 

خدمات تکمیلی پس از فروش و قطعات یدکی

 

قبل از خروج از کارخانه ، اجاق گاز توسط افراد متخصص و کارشناس مورد بررسی قرار گرفته است و تست شده است . بنا بر این هر تعمیر و تستی که بعداً  لازم شود می باید توسط افراد متخصص انجام گیرد . بنابراین بشما توصیه می کنیم به فروشنده و یا به نزدیک ترین مرکز مجاز تعمیرات مراجعه کنید و به آنها اطلاع دهید چه نوع اجاقی دارید و چه مشکلی پیش آمده است .

در صورت تعویض قطعات توصیه می شود آنها را با قطعات یدکی اصل عوض کنید که فقط در مراکز تعمیر مجاز و مراکز شرکت سازنده موجود هستند .

 

 

نظرات 3 + ارسال نظر
وب سایت تبلیغاتی چهارشنبه 14 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:20 ق.ظ http://www.tablighatagahi.com

سلام به وب سایت ما هم سر بزنید

www.tablighatagahi.com

۷۲۷۲ سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:45 ب.ظ

سلام
یه مطلب آموزشی که میذارن حداقل کاملشو میذارن نه اینکه عکساشو یادشون بره؟؟؟؟

علی جمعه 8 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 02:42 ب.ظ

از راهنمایی تان متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد